Co dzisiaj zdrowego dla siebie zrobiłeś? Zdrowie psychiczne i fizyczne

Żyjemy w szybkim świecie w pogoni za pieniędzmi, karierą, szybkimi samochodami niejednokrotnie zapominając w tym wszystkim o najważniejszym dla nas samych – zdrowiu. Będąc młodym człowiekiem, nie zdajemy sobie sprawy z tego, że każde działanie podejmowane dziś, będzie miał wpływ na naszą starość. Dużo stresu, palenie papierosów, brak ruchu, złe nawyki żywieniowe – to wszystko w przyszłości odbije się na naszym zdrowiu. Weźmy przykład z życia przeciętnego pracownika biurowego.

Historia – czy odnajdujesz w niej swoje nawyki?

Nasz bohater ma około 25 lat i jest świeżo upieczonym studentem. Pracę w korporacji otrzymał całkiem niedawno co zmusza go do tego, by dawać z siebie wszystko przed szefostwem i pracować na najwyższych obrotach.

Z racji tego, że nasz młody bohater ma już kredyt na mieszkanie nie może sobie pozwolić na zmianę pracy. Każdy dzień w jego życiu bez zarobienia odpowiedniej kwoty pieniężnej wiąże się z zawiązywaniem finansowego supła na swojej szyi. W związku z narastającymi zobowiązaniami finansowymi nasz bohater kiepsko sypia. Męczy go stres, jest chronicznie rozdrażniony. Budząc się z rana, pierwszą rzeczą jaką robi jest zrobienie sobie mocnej kawy, by stawić czoła w kolejnym dniu pracy. Nie mając wielkich zasobów pieniężnych nasz bohater nie przywiązuje większej uwagi do tego co je, więc wybiera kiepskiej jakości parówki z masą konserwantów.

Wychodząc z domu zapala papierosa – a palić nauczył się na uczelni by zjednać się z kolegami podczas przerw między wykładami. Udaje się do samochodu, gdzie już od samego rana zaczyna denerwować się na ruch uliczny i nadchodzące wydatki związane z użytkowaniem samochodu. Podróż do pracy zajmuje mu prawie godzinę, a godzina spędzona w samochodzie zalicza się do godziny spędzonej siedząc – z naukowego punktu widzenia człowiek nie powinien siedzieć dłużej niż 6h dziennie. W pracy jedyną przerwą jaką sobie robi są przerwy na papierosa i krótki fas foodowy obiad. Wypalając paczkę papierosów dziennie i zjadając drugi już w tym dniu niezdrowy posiłek z rzędu, nasz bohater czuje delikatną ulgę – w końcu jedzenie i palenie to nie lada przyjemność.

Spędzając 8h w pracy przed ekranem komputera, nasz Jan nie robi sobie zdrowy przerw w pracy by dbać o swój wzrok. Stara się jak tylko może, by szef nie zobaczył go poza miejscem pracy. Kiedy około godziny 14 Janka dopada zmęczenie, sięga po 3 z rzędu kawę rozpuszczalną – która w zasadzie jest czystą chemią, ale daje mocnego kopa.

Wracając do domu swoim autem Janek czuje zmęczenie umysłowe, tak wielkie, że nie potrafi się kontrolować i klnie na ruch uliczny po raz kolejny. Robi szybkie zakupy w osiedlowym sklepie sięgając po wysoko przetworzone produkty, ponieważ nie ma czasu na gotowanie. Spożywa trzeci, znów niezdrowy posiłek z rzędu jedynie w celu zaspokojenia głodu. Wieczorem zasiadając na kanapie przed telewizorem, Janek czuje ogromne zmęczenie i robi to samo co w pracy – siedzi i patrzy na ekran komputera lub telewizora.

Dla rozluźnienia wypija w kilka minut jedne z tańszych piw, ponieważ szkoda mu pieniędzy na zdrowsze. Tak otępiony dwoma piwami Janek, zasypia nie wykonawszy żadnych ćwiczeń fizycznych podczas tego dnia. Co zdrowego dzisiaj zrobił dla siebie Janek? Nic.

Twój organizm będzie walczył, abyś był zdrowy

Ludzki organizm jest cholernie odporny na wszelkie dolegliwości i trucizny, które przyswajamy każdego dnia. Pomimo picia dużej ilości alkoholu i palenia papierosów, nasz organizm stale się oczyszcza i walczy z toksynami jak tylko może. O ile dla młodego organizmu nie jest to trudne o tyle dla starszego walka ze złymi substancjami staje się coraz trudniejsza a kiedy organizm wywiesza białą flagę w naszych narządach pojawia się śmiertelny rak.

Czy chcesz aby ta historia była scenariuszem Twojego życia? Czy w ten sposób chcesz spędzić resztę swojego życia? Jeśli nie, pamiętaj o koniecznym do zachowania balansie między niezdrowymi a zdrowymi aktywnościami. W dzisiejszych czasach nie da się uniknąć konserwowanej żywności, aczkolwiek ich spożywanie można zminimalizować, tak aby nasz organizm nie musiał zbytnio się przeciążać. Nie muszę Ci czytelniku chyba tłumaczyć o negatywnym wpływie siedzącego trybu życia oraz skutku palenia papierosów na organizm człowieka.

Co zatem warto zacząć robić, by balans zdrowych do niezdrowych czynności był zachowany?

  • Pracując umysłowo, trzeba odpoczywać fizycznie. Kilkunastominutowy spacer, poranne lekkie ćwiczenia, basen, rower czy inna aktywność fizyczna – nasze ciało potrzebuje ruchu.
  • Ogranicz liczbę godzin spędzanych przed wszelkiego rodzaju ekranami. Smartfona, komputera, telewizora. Dbaj o swoje oczy, ponieważ uszkodzony wzrok ciężko naprawić.
  • Dbaj o jakość posiłków, które spożywasz. Wystrzegaj się wysoko przetworzonej żywności, wysoko kalorycznych produktów oraz wszelkiego rodzaju fast foodów. Zacznij jeść więcej warzyw i potraw przygotowanych własnoręcznie.
  • Dbaj o niski poziom stresu. Znajdź hobby, dzięki któremu będziesz mógł zredukować napięcie, które powstało na przestrzeni całego dnia.